Tid för att umgås

 
 
Ibland när jag går runt i stans betondjungel och affärer men bilar körandes, stressade människor med mobiltelefoner i högsta hugg, lampor och reklam överallt, känner jag bara för att skrika STOPP! Vänta, sakta ner.... andas.
Vi måste stanna upp och se, tänka och andas. Leva!
 
Låt mig förklara. Jag har alltid älskat att träffa människor, jag gillar liv, rörelse och fester av olika slag. Det är kul att umgås och lära känna människor, men idag känns det som om vi möts hela tiden men inte riktigt möts och ser varandra, Förstår ni vad jag menar?
Jag tycker att det känns stressigt och lite tråkigt, vi missar så mycket fint som vi kunde göra tillsammans
 
När vi sitter på busshållplatsen sitter vi tillsammans tio stycken, men alla stirrar i sin mobiltelefon. Ingen pratar.
 
Älskande par sitter i varsin ände av soffan men med varsin mobiltelefon och glömmer att prata med varandra.
 
Barnen vill leka med sina föräldrar men vi föräldrar är upptagna med att berätta på facebook att vi umgås med barnen....
 
Vi inreder och köper nya kök men har inte tid att laga mat och sitta ner tillsammans och äta...
 
Nej, jag klagar inte och vill inte skuldbelägga.
 
Men tänk så många spännande möten och samtal många av oss missar! Barnen lever i världen här och nu.
Det är så lätt att ta upp mobilen där vi möts av reklam, likes, nyheter och annat vi kanske inte egentligen är så intresserade av....
 
När jag blir stressad i stan längtar jag ut till landet, upp till fjällen, till stillhet och ro. Där det finns så få människor men de människor man möter har tid för att prata....
 
Tänk på det, stanna upp, lägg undan mobilen, kolla dina sociala medier en gång om dan och gå ut och fika, lek eller umgås med nära och kära istället. Sociala medier kan vara trevliga, men jag tror att vi måste begränsa vår tid med dem för att få tid för annat som vi också behöver!
 
 
Tänk att åka ut till en by i fjällen, sitta ner med familj och vänner och se solen gå ner medan historier berättas och fåglarna kvittrar. Så härligt! Jag älskar Norrland där jag bor..... och jag älskar de perioder jag får vara i de Lappländska fjällen tillsammans med familjen.
 
Lady Rosella