Homeschool med förskolebarn!

 
 
Eftersom jag är hemmafru och vi valt att skippa förskola för våra två yngsta barn så vill vi givetvis kompensera dem kunskapsmässigt och socialt hemmavid!
 
Vi använder oss helt enkelt av konceptet "home-school"  som låter oss både lära men också hänga med på nära håll i deras utveckling, vilket är väldigt roligt och givande för både mig som mamma men också för barnen!
 
Många har den pedagogiska och sociala verksamheten som argument till varför barn måste gå i förskola.
Det är såklart inte fel, men självklart kan vi föräldrar också kan lära våra barn mycket hemma! För det sociala har de ju delvis varandra och oss vuxna men sedan försöker vi gå till den öppna förskolan minsta 2 dagar per vecka och träffar vänner hemma och i parker.
 
Hos oss kör vi home-schooling med våra yngsta, vår äldsta går i skolan men de två små får "pedagogisk verksamhet" här hemma. 
                                                                                             
Detta är ett schema med aktiviteter vi försöker följa, speciellt på vardagar, ibland blir det lite avstick men detta är det vi försöker förhålla oss till när vi är hemma om dagarna:) När vi är iväg på öppen förskola gör vi Det gäller att hitta goda rutiner och ha planering!
 
 
Varje söndagkväll sätter jag mig ner en stund med en kopp te när barnen somnat och planerar veckans aktiviteter! Det är en mysig och trevlig stund.
När jag planerar funderar jag på om det är någon särskilt barnen kan behöva, jag tar hänsyn till barnens utveckling, vad de tycker om att göra och är intresserade av, jag kollar upp om det finns några roliga pyssel eller kul aktiviteter vi kan testa! 
 
Efter morgonens rutiner med frukost, påklädning, städ, plock och lämning av vår stora tjej på skolan...:)
 
08:30 Dagens Lässtund!
Vi läser ett par böcker, barnen får vara med och välja, både faktaböcker och sagor. Vi läser alltid minst 2 böcker om naturen eller om bokstäver/matemarik där vi sedan pratar om bokens innehåll. Självklart anpassat efter barnens ålder. Rekomenderar starkt Gobokens böcker! Min tvååring älskar att prata om hur vädret förändras över årstiderna och om träden, djuren och västernas samspel i naturen samt börjar bli nyfiken på bokstäver och att räkna. Min snart ett-åring älskar att titta på djur och att härma deras läten.
 
09.00 Lekstund!
Vi leker en stund med klossar, nallar, dockor, bygger kojor eller vad som kan tänkas vara kul just idag!
 
09.30 Dagens Uteaktivitet!
 
Vi går ut och leker i parken, i vår trädgård eller går en mysig promenad i skogen och tittar och pratar om naturen! Vi tar med en frukt eller litet mellanmål.
 
10.30 Sångstund
Vi går in och har en liten sångstund tillsammans, det finns massor av lärorika sånger med rim och ramsor och vi provar olika instrument! Min ettåring ÄLSKAR att spela trummor och xylofon!
 
11.00 Lunchdax!  
Vi dukar fram en god lunch, förberedd dagen innan
Kaffe och en liten bloggstund när barnen leker!
12.00 Dagens Pyssel, lärande, lekaktivitet
Vi ritar med färger, former,, klippper, tränar bokstäver och räknar. Självklart anpassar efter barnens ålder
Efter detta brukar barnen vilja leka en liten stund, min tvååring som fyller tre i sommar älskar roll-lekar och speciellt då vi vuxna också deltar....:)! Pippi Långstrump är en favorit.
 
13.00 Priomenad! Vi går och hämtar vår äldsta från skolan! Barnen vilar en stund i vagnen/bilen
 
14.00 Mellanmål
 
15.00 Utelek, pyssel eller annan aktivitet
Om vädret tillåter är vi ute i vår trädgård och leker eller går till lekparken, annars pysslar vi gärna och målar med vattenfärg eller leker inomhus, mina två stora barn har alltid många ideer.
 
16.00 Middagsförberedelser
Min man kommer hem från jobbet och barnen hjälper oss gärna med middagen.
 
Sedan tar eftermiddagen och kvällen vid och det blir annat att göra:)
 
Hoppas att ni fick några tips på vad man kan göra när man är hemma med barnen:)
Fråga gärna om ni undrar något!
 
Kram Lady Rosellla
 
 
#1 - - Klara R:

Första gången jag kommenterar, låter suuupermysigt att vara hemma med barnen! Tror inte de missar så mycket när de är så små så länge en är aktiv med att träffa folk!

#2 - - Nalle:

Hmmm... jag tycker ändå att det är bra med förskola.. det är viktigt för barnen att få det sociala... men ni verkar göra det bra ändå...

#3 - - Johanna:

Svar till Nalle:
Det sociala går att få ändå via öppna förskolan, nej jag tror att barn mår bra av att vara hemma med sina föräldrar också =) Det är modigt att våga gå sin egen väg Lady R!